مانیفست عشق در دنیای بیرحم امروز با الهام از فیلم سینمایی عشق سگی (بخش سوم و پایانی)
فیلم عشق سگی فریاد نمیزند، اما تو را به گوش دادن فرا میخواند.
به گوش دادن به درد، به خشم، به عشق نهفته در درونت.
به یاد داشته باش:
ما همان چیزی هستیم که از دست دادهایم، اما هنوز میتوانیم آن را دوباره بسازیم.
به گوش دادن به درد، به خشم، به عشق نهفته در درونت.
به یاد داشته باش:
ما همان چیزی هستیم که از دست دادهایم، اما هنوز میتوانیم آن را دوباره بسازیم.
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
از عشقِ سگی تا عشقِ انسانی با الهام از فیلم سینمایی عشق سگی (بخش دوم)
فیلم عشق سگی فریاد نمیزند، فریاد ما را نشان میدهد. از درون زوزه میکشد تا بگوید: ای انسان! اگر میخواهی زنده بمانی، عشق را به یاد آور.ذاگر میخواهی آزاد شوی، ببخش.ذاگر میخواهی بخندی، مهربان باش.ذوگرنه، جهان تو را نیز به خرابهای تبدیل میکند که در آن، فقط زوزهی سگه...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
عشق سگی: آینهای بر زخمهای بشر مدرن با الهام از فیلم سینمایی عشق سگی (بخش اول)
عشق واقعی: مهربانی بدون مالکیت است. عشق واقعی، نه مسابقه است، نه معامله، نه نمایش. عشق، آن لحظه است که میبخشی، که زخم دیگری را لمس میکنی بیآنکه قضاوتش کنی، که میمانی حتی وقتی هیچکس نمانده است. شاید امروز، در این جهان بیدر و پیکر، بزرگترین انقلاب، نه سیاسی است و نه اقتصادی؛ بلکه...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
نقد فیلم «عشق سگی» (Amores Perros) از دیدگاه یونگی Jungian
در تحلیل یونگی، سگ سیاه نماد سایهی شخصی است — آن بخش از وجود ما که زخمخورده، طردشده یا فراموششده است. خرابه، نماد ناخودآگاه است: جایی ویران، خاموش، اما پر از نیروهای سرکوبشده. وقتی پیرمرد او را در خرابه رها میکند، در واقع مانند هر انسانی است که بخشی از وجود خود را کنار میگذارد...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
سه سطح عشق در فیلم عشق سگی
فیلم «عشق سگی» یک داستان نیست؛ آینهای است برای دیدن خودمان: چقدر عشق ما به انسانها اصیل است؟ چقدر از تنهاییمان فرار میکنیم؟ و چندبار عشق را با وابستگی اشتباه گرفتهایم؟ الخاندرو گونزالس ایناریتو با بیرحمی نشان میدهد که اگر عشق را نیاموزیم، زندگی ما به بیابانی خ...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
نقد فیلم سینمایی «عشق سگی» (Amores Perros) ساختهی آلخاندرو گونزالس اینیاریتو، با تمرکز بر سه سکانس فیلم عشق سگی
هیجان، خیانت انسانها و وفاداری به سگها ...... اگر خیلی سطحی به فیلم نگاه کنیم، در برداشت اول به این نتیجه می رسیم که فیلم عشق سگی می خواهد بگوید: انسان مثل سرطان است و در همه جا پلیدی را رواج میدهد! اما الخاندرو گونزالس ایناریتو نمیگوید: «انسانها بدند و سگها خوب»...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
نقد تحلیلی، فلسفی و کوچینگی فیلم سینمایی«عشق سگی» (Amores Perros) ساختهی آلخاندرو گونزالس اینیاریتو
فیلم سینمایی عشق سگی یا Amores Perros نخستین اثر از سهگانهی مرگ الخاندرو گونزالس ایناریتو است. (دو فیلم دیگر: ۲۱ گرم و بابل). در این فیلم، مرگ، تصادف، خیانت و عشق بهعنوان نیروهای درهمتنیدهی هستی تصویر میشوند. ایناریتو در واقع مرثیهای ساخته برای انسان مدرن که از عشق انسانی تهی ش...
نوشته شده در 30 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
دلنوشتهای درمانگر از جنس آتش درون
امشب قلم در دستم نمینویسد، گریه میکند. شاید از بس واژههایی نوشتم که از من نبودند. از بس که از ترس داوری دیگران، حقیقت خود را پنهان کردم. اما امشب میگذارم واژهها آزاد شوند…بگذار خودم را لو دهند. بگذار بگویند خستهام، شکستهام، ولی هنوز عاشقم. نوشتن برایم شده است شفای خاموش....
نوشته شده در 14 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
وقتی قلم مست میشود
نوشتن عمیق از اندیشه نمیآید، از تسلیم میآید. از جایی در درون که سکوت کردهای تا درون تو بنویسد. اگر بنویسی تا زیبا بگویی، آتش درون تو به کلمه تبدیل نمیشود! اگر میخواهی عمیق بنویسی: با درد صادق باش!
نوشته شده در 14 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی
سپر رواقی: هنر ایستادن در برابر توهین و قضاوت دیگران
دنیای پر از صداهای تیززندگی، گاه شبیه دریایی پرتلاطم است. موجها نه از آب، بلکه از کلمات و رفتارهای دیگران شکل میگیرند. گاهی یک نگاه، یک جمله یا یک حرکت بیتوجه، زخمی عمیق بر دل و ذهن ما میزند.از منظر فلسفهی رواقیون، قدرت واقعی در کنترل جهان بیرون نیست، بلکه در کنترل واکنشهای درو...
نوشته شده در 14 مهر 1404
توسط
علیاصغر سوادکوهی